Hírek Helyi hírek Normál helyi Társulással olcsóbb lehet az energia

Társulással olcsóbb lehet az energia

Az energiapiac fokozatos liberalizációja lehetőséget teremtett a fogyasztóknak, így az önkormányzatoknak is, hogy azok piaci viszonyok között, megválogatva az eladókat, saját árakat harcoljanak ki. 2008 januárjában megalakult az ENTÁR Energia-beszerzési Önkormányzati Társulás, melynek Pécel is tagja. A Társulás célja, hogy az önkormányzatok energiaszámláit csökkentsék, úgy hogy közösen vásárolnak földgázt, illetve villamosenergiát. A Közbeszerzési Értesítőben júliusban jelent meg az első felhívás közös földgáz beszerzésre. Minthogy a felhívás sikertelenül zárult, szeptemberben ismét megjelent a tender. Ezzel párhuzamosan az ősz elején a közös elektromosenergia-beszerzés tárgyú felhívás is megjelent. Az energia-szolgáltatók versenyeztetése amellett, hogy lehetőséget ad az ár csökkentésére, kockázatokat is hordozhat magában. Dr. Székely Attilával a Péceli Önkormányzat jogi előadójával, a téma kiváló ismerőjével készítettem interjút.


Erdős Szabolcs: A megalakulást követő első hírekben még szó volt Budafokról, Zuglóról és Terézvárosról is. A közbeszerzési értesítőben már csak Erzsébetváros, Józsefváros, XV. kerület, Pécel és Százhalombatta jelent meg kiíróként. Kiknek a kezdeményezésére, milyen tagokkal indult az ENTÁR?

Dr. Székely Attila: A XXII. ker., XIV. ker. és a VI. ker. végül lemaradtak a társulásról. Kb. azért, amiért a többi háromezer önkormányzat, akik nem értik a kor szavát, és csak sírni tudnak, hogy nincs pénzük.


E. Sz.: Pécel mikor lépett be az együttműködésben, milyen megfontolások alapján döntöttek úgy, hogy csatlakoznak a társuláshoz? Honnan hallottak róla?

Sz. A.: A helyi önkormányzatok szerteágazó tevékenységi körökből fakadó különféle (egészségügyi és oktatási stb.) intézményinek energia költsége egyre jelentékenyebb tételt jelent. A felszabadított energiapiaci viszonyokhoz való alkalmazkodás, valamint a 2004 óta a vezetékes energia területére is kiterjesztett közbeszerzési kötelezettség folytán, a proaktív hozzáállás stratégiai témakörré vált. Az új viszonyok kihívásához való alkalmazkodás megfelelő stratégiája nyilvánvalóan a fogyasztók atomizált piaci fellépésének hátrányait kiküszöbölő összefogás. E felismerés jegyében először 2004-ben a Területi Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ), majd 2005-2006 folyamán a Budapesti Külső Kerületek Önkormányzati Szövetsége (BKKÖSZ) is megpróbált tagszervezetei között, az egységes fellépés érdekében beszerzési társulást generálni, jelesül az önkormányzatok - nyugaton már régóta közismert - árvezérlő funkciójának kiaknázása végett. Pécel eleve benne volt a szerveződésben, amely a 2007. elején még Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács (BAFT) keretében indult. Egyébiránt az ENTÁR az imént említett BKKÖSZ-ös kezdeményezés beteljesülésének tekinthető, amelyben a koordinátor személy, Dr. Szabó Lajos Mátyás és a XV. kerületi önkormányzat jelenti a folytonosságot.


E. Sz.: Az Együttműködési Megállapodás szerint minden tagot két fő képvisel a Tanácsban. Pécelt kik képviselik?

Sz. A.: Pécel Város Önkormányzatot  a 89/2008. (IV. 24.) sz. Kt. határozat értelmében  a Társulási Tanácsban dr. Benkovics Gyula polgármester, és/vagy Sarlós Imre alpolgármester képviselik. A bírálóbizottságban pedig dr. Székely Attila.


E. Sz.: Az együttműködés célja, hogy olcsóbban tudjanak energiát beszerezni a társulásban résztevevő önkormányzatok - nagyobb fogyasztásnál talán kedvezmény is érvényesíthető. Ezen túl gyakran elhangzik, hogy az “egységes távleolvasó rendszer” növeli az ellenőrzés hatékonyságát, ami szintén lehetővé teszi a kedvezőbb árakat. Pontosan mi ez a “rendszer”?

Sz. A.: A díjkedvezmény az önkormányzatok számára, a  nyugaton már évtizedekkel ezelőtt kialakult  árvezérlő funkcióból adódik. A helyhatóságok árvezérlő funkcióját a multinacionális energetikai cégek vezérkara évtizedek óta tapasztalja, és célirányosan felhasználja. Európa boldogabbik felén ugyanis az árérzékeny lakosság háztartása üzemeltetéséhez általában azt a villany-, illetve földgáz-szolgáltatót választja, amely előzetesen a helyben illetékes önkormányzattal már leszerződött. A nagyobb kapacitású fogyasztási helyekre eleve olcsóbb árfekvésű tarifát ajánlanak a szolgáltatók. A távleolvasás digitális technika mellett olyan beruházás, amit valószínűleg Magyarországon is szívesen kiépítenek a szolgáltatók. Ennek előnye nem csupán az intézményfenntartó önkormányzat számára előnyös, hanem az ún.  napi fogyasztási hullámzást felölelő menetrend-programozhatóság okán a kereskedő-szolgáltató cégeknek is.


E. Sz.: Július 2-án megjelent a közös gázbeszerzésre kiírt első közbeszerzési felhívás, ami úgy tudom sikertelenül zárult, és ezért kellett szeptember 3-án egy ismételt felhívást megjelentetni? Mi ennek az oka?

Sz. A.: Az egyik pályázó pár perc késéssel adta be a pályázatát, így megfelelő számú pályázó hiányában érvénytelennek minősítették a kiírást. Az újabb kiírás azonban már sikeres volt.


E. Sz.: Végül mi lett a közbeszerzés eredménye?

Sz. A.: A 2009. esztendő kezdetére a Magyar Energia Hivatal már kb. 120 Ft/m3 közüzemi ármeghatározást ajánlott a kormánynak. Igaz ezt a kormány még nem fogadta el. Ezzel szemben az ENTÁR éves átlagban kb. 100 Ft/m3 szabadpiaci árat alkudott ki a beszállításra pályázó cégek nyertesével, az EMFESZ Zrt-vel. A maximum 20 m3/h fogyasztói kapacitásig terjedő fogyasztási helyeken 102 Ft/m3, a 20-100 m3/h kapacitás között pedig 98 Ft/m3 lesz a tiszta gázenergia díja. Az elektromos energia beszerzésére szeptember 1-én jelent meg a felhívás. Itt nagyobb érdeklődésre lehet számítani? A villany beszerzés esetén nem lehetett még tudni, hogy a dotált árszabás fennmarad-e, ezért biztos, ami biztos alapon, és persze a tapasztalatszerzés érdekében is, kiírtuk közbeszerzési eljárást. Az eljárás közben derült ki, hogy az egyetemes szolgáltatási konstrukciót a kormányzat fenntartja. Ennek ellenére itt is beérkezett kettő pályázat, amely a közvilágítás tekintetében már csaknem versenyképesnek bizonyult. Biztos vagyok abban, hogy ha száz vidéki önkormányzat, vagy netalán a Főváros is beszállt volna, akkor  legalábbis a közvilágítás relációjában  érdemleges verseny alakult volna ki.


E. Sz.: Az energiapiaci liberalizáció mellett továbbra is maradnak ún. védett fogyasztók, akik garantált áron kapják az energiát (legalábbis kevésbé vannak kitéve a piaci áringadozásoknak). Korábban ebbe a körbe tartoztak a lakossági fogyasztók, 2008. nyarától viszont az önkormányzatok is bekerülhetnek a védett körbe. Nem félő, hogy a piacon kialkudott ár magasabb lesz a garantált árnál? Van rá reális esély, hogy a szolgáltatók alacsonyabb árat határozzanak meg a közbeszerzés során?

Sz. A.: Az ún. védett-gyámolított fogyasztók éppenséggel az áringadozásnak vannak kitéve. Ha pedig a közbeszerzés eredményeképpen magasabb árat kapunk, ahogy ez megtörtént a villany relációjában, akkor eredménytelennek nyilvánítjuk az eljárást. Tehát nem az ENTÁR-ért kell aggódni! Szükség van ugyanakkor az energetikai szektor szolgáltatóinak versenyére is. De csak akkor rúghatunk gólt, ha kapura is lövünk! Azonban ha ki sem megyünk a pályára, abból nyilvánvalóan nem lesz semmi.  Egyébként a kettős árszabás, ami évtizedek óta működik ebben az országban tulajdonképpen tarthatatlan. Ugyanis az ipari nagyfogyasztók a világpiacihoz viszonyítva eleve magasabb áron kapják az energiát, és ebből a különbözetből fedezik a lakosság és a költségvetési szervek energiaár-dotációját. Csakhogy a magyar ipar így eleve olyan versenyhátrányt szenved, amely nehezen ledolgozható. A védett körbe tartozók pedig éppen azért nem tudják kifizetni a dotált számláikat, mert esetleg nincs állásuk, vagy az állásuk csak úgy maradhat meg, ha a kizsákmányolásukat végletekig fokozzák a világpiacinál magasabb árat fizető munkáltatóik.  A gáz esetében pedig még kacifántosabb az összefüggés, mivel a panelok népe azért fizet bődületes fűtésszámlát, mert a távfűtőművek ipari nagyfogyasztók. S a Rózsadomb pedig mint háztartási fogyasztó továbbra is dotált árszabású gázzal fűti még a magánuszodáit is 


E. Sz.: Milyen perspektívák vannak az ENTÁR előtt?

Sz. A.: A következő lépés az lesz, hogy rádöbbentsük az önkormányzatokat, hiteles piaci árvezérlő funkciójukra, és a kormányt pedig arra, hogy a kettős piac konstrukciója nem csak tarthatatlan, hanem kifejezetten a multik érdekét szolgálja. Abban biztosak vagyunk, hogy ilyen jelentékeny árelőny kivívása után, a 2010. évre vonatkozó ENTÁR-közbeszerzések kiírásánál nem csupán a jelenlegi öt települési önkormányzat áll majd a képzeletbeli startvonalra.

pécelinfo.hu  hírek
Ma 2020. Július 13., Hétfő, Jenő napja van. Holnap Örs és Stella napja lesz.
facebook pécelinfo twitter pécelinfo Kövesd a pécelinfo-t a facebookon,  a twitteren és az ask.fm-en!